Jotta johtoryhmän toimintaa voidaan lähteä kehittämään, on ensimmäiseksi syytä kartoittaa nykytilanne. Åman kanssa johtoryhmätyöskentelyn kehittäminen lähtee lähtee liikkeelle toimitusjohtajan kanssa käytävällä keskustelulla. Monesti on hyvä haastatella myös nykyiset johtoryhmän jäsenet. Keskusteluissa esillä ovat muun muassa seuraavat teemat:
1. Mitä johtoryhmältä odotetaan?
Ensimmäiseksi kartoitetaan johtoryhmän tarve. Mitä varten johtoryhmä ylipäätään on olemassa ja miten se voi tukea toimitusjohtajaa ja organisaation strategiaa ja liiketoiminnan tavoitteita?
2. Mitkä ovat johtoryhmän tavoitteet?
Kun odotukset ovat selvillä, voidaan miettiä johtoryhmän tavoitteita. Millaisen tavoitteen organisaation visio ja strategia sekä toimintaan kohdistuvat odotukset asettavat johtoryhmälle? Samalla tarkastellaan, tekeekö johtoryhmä tällä hetkellä tavoitteen mukaista työtä.
3. Onko johtoryhmässä oikeat henkilöt?
Toimivat johtoryhmät koostuvat henkilöistä, jotka ymmärtävät organisaation kokonaisuuden, vision ja strategiset tavoitteet sekä johtajan odotukset johtoryhmälle ja haluavat toimia johtoryhmässä tavoitteen mukaisesti, aktiivisesti ja rakentavasti. Toisinaan ollaan tilanteessa, jossa huomataan, että tämä ei toteudu. Tällöin kannattaa pohtia myös kokoonpanoa uudelleen.
4. Onko johtoryhmän toiminta tehokasta?
Kun liiketoimintaa lähdetään kehittämään, on tärkeää varmistua siitä, että tehdyt toimenpiteet ovat tehokkaita. Yhdessä Åman konsultin kanssa tarkastellaan muun muassa johtoryhmien kokouskäytäntöjä – onko kokousrytmi sopiva, mitä kokouksissa puhutaan ja puhutaanko asioista oikealla tavalla?
Åma auttaa luomaan johtoryhmälle toimivat ja tarkoituksenmukaisesti työskentelyn käytänteet.
5. Miten toimii johtoryhmän vuorovaikutus ja yhteishenki?
Tärkeä teema on myös johtoryhmän jäsenten keskinäinen vuorovaikutus ja luottamus. Yhdessä ne luovat perustan tehokkaalle yhteistyölle ja päätöksenteolle.
Avoin vuorovaikutus ja luottamus johtoryhmän jäsenten kesken mahdollistavat avoimen ideoiden ja näkemysten jakamisen. Hyvä vuorovaikutus auttaa myös konfliktien hallinnassa ja luo positiivisen esimerkin organisaation muille jäsenille. Joissain tilanteissa johtoryhmän yhteishenki on voinut syystä tai toisesta kärsiä. Näissä tilanteissa Åma on apuna.