Coachauksen periaatteita on viisi ja niiden tavoitteena on viedä asiakkaan ajattelua kohti syvempää ymmärrystä itsestä ja omasta tavasta työskennellä.
1. Kysymysten käyttö
Coach käyttää kysymyksiä aktiivisesti auttaakseen asiakastaan syventämään ymmärrystään omasta työskentelystä, jaksamisestaan ja tavoitteistaan, ja löytämään ratkaisuja niiden ympärillä.
2. Ratkaisukeskeisyys
Prosessissa keskitytään ratkaisuihin ja mahdollisuuksiin sen sijaan, että jäädään kiinni ongelmiin. Tarkoitus on miettiä yhdessä, millaisia haasteita työ sisältää ja miten se vaikuttaa jaksamiseen ja yhteistyössä asiakkaan kanssa pohditaan, kuinka tilannetta voidaan parantaa.
3. Ajatusten haastaminen ja venyttäminen
Coach auttaa asiakastaan venyttämään omia rajojaan kannustavasti ja haastaa häntä ajattelemaan uudella tavalla. Coachauksessa voidaan pohtia yhdessä esimerkiksi, millaisia kokemuksia asiakkaalla on aiemmin ollut ja kuinka niiden kokemusten avulla voisi päästä tästä tilanteesta eteenpäin.
4. Tulevaisuuteen katsova
Coachauksessa painopiste on tulevaisuudessa ja eteenpäin katsomisessa. Tarkoitus on miettiä yhdessä, miten asiakas voi jatkossa toimia, jotta oma työkyky ja työhyvinvointi priorisoituvat ja hän kehittyisi työssään. Coaching on toimintaan kannustavaa. Tarkoituksena on miettiä asiakkaan kanssa yhdessä mitä voidaan tehdä seuraavaksi, huomenna, tai kuukauden päästä, jotta seuraava askel kehittämiseen olisi konkreettinen.
5. Positiivinen palautteenanto
Coachaus tarjoaa positiivista palautetta ja kannustusta, mikä auttaa asiakasta uskomaan omiin taitoihinsa ja kykyihinsä. Hyvä coaching vahvistaa työntekijän luottamusta omaan työskentelyn johtamiseen.