Työyhteisösovittelija kutsutaan työyhteisössä paikalle, kun työyhteisö kokee tilanteen, josta ei enää omin avuin päästä yli. Åman kantava ajatus sovittelun taustalla on, että ”jokin ratkaisu löytyy aina”. Miten vaikealta tilanne työyhteisössä tuntuukin, on varmaa, että tilanne saadaan ratkaistua tavalla tai toisella.
Useimmiten työyhteisössä syntyvien konfliktien taustalla on hyvin yksinkertaiselta vaikuttava asia, nimittäin avoimen keskustelun ja vuorovaikutuksen puute. Kyse on voinut aluksi olla hyvinkin pienestä asiasta, mutta kun osapuolet ovat tarpeeksi kauan pitäneet tunteita ja mielipiteitä sisällään, saavat yksinkertaisetkin asiat suuren mittasuhteen, joka saattaa johtaa pulmatilanteeseen.
Myös esihenkilöiden puuttumattomuus tilanteeseen voi johtaa siihen, että konflikti pääsevät patoutumaan. Puuttumattomuus on myös puuttumista, sillä se on valinta antaa tilanteen jatkua entisellään.
Vaikka työyhteisön konflikti tai pulma saattaisi koskea ristiriitatilannetta vain kahden henkilön välillä, vaikuttaa se silti aina koko työyhteisöön. Usein tilanteeseen aktiivisesti osallistuvat osapuolet purkavat turhautumistaan muihinkin yhteisön jäseniin, joka tarkoittaa, että tilanne ja mahdollinen jännite alkaa koskea kaikkia.
Sovittelu alkaa, kun HR, esihenkilö tai toimitusjohtaja kutsuu paikalle sovittelijan, joka ottaa asian käsiteltäväksi.